خواب در هواپیما می تواند چند روز اول یک سفر را بسازد یا خراب کند. اگر پروازتان طولانی است، خوابیدن، حتی اگر چند ساعت باشد، الزامی است تا دچار خوابزدگی (بی خوابی ناشی از سفر طولانی با هواپیما) نشوید و سفرتان را به خوبی شروع کنید. در این مقاله، کارشناسان نکات و ترفندهایشان برای خوابیدن در حین پرواز ارائه داده اند.

o-sleeping-on-a-plane-facebook-750x400

 

۱. صندلی نزدیک پنجره را رزرو کنید

برای پیشگیری از تکان خوردن سر یا بدتر از آن، خواب رفتن روی شانه همسفر کناری، صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید. می توانید از بالش هواپیما یا بالشتک گردنی خودتان استفاده کنید تا بین سر و پنجره تان را نرم کنید و دیگر لازم نیست نگران باشید که وقتی مسافر هم ردیف تان می خواهد به دستشویی برود از جای خود بلند شوید.

۲. کارهای همیشگی تان را انجام دهید

اگر پروازتان شبانه است، طوری مهیا شوید که انگار برای خواب آماده می شوید ( دندان هایتان را مسواک بزنید، لباس خود را عوض کنید، و غیره) و از نگاه کردن به صفحات نمایش (تلویزیون، موبایل و …) خودداری کنید.

۳. قبل از پرواز غذا ها و نوشیدنی های سالم میل کنید

مکمل های طبیعی مثل ملاتونین و دم نوش های خواب آور می توانند برای آرام کردن شما کمک کننده باشند،  دیگر اینکه عطر درمانی ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. عصاره اسطوخودوس (به صورت مالیدن آن روی نقاطی از بدن که ضربان دارد یا  به صورت اسپری (pillow spray) به کار می رود) می تواند کمکتان کند تا آرام شوید.

۴. روحیه خوبی برای خود بسازید

موسیقی های آرام مخصوص هواپیما را دانلود کنید تا کمکتان کند قبل از پرواز به خواب روید.

۵. از نوشیدنی های داخل هواپیما اجتناب کنید

از کافئین دوری کنید. چرا که هیچ کمکی به خوابیدن شما نخواهد کرد.

۶. از بالش و پتو استفاده کنید

به همراه داشتن بالش و پتو در سفر همیشه ضروری است. بالش سفری  Travelrest Travel Pillow یک بالش منحصر به فرد است که قابل باد کردن است. یک لوله دراز که می توانید به زیر سری خود وصل کنید و خوابیدن به صورت نشسته را بسیار آسان تر می کند. در مورد پتو، پتو های نازک سفری peshtemal انتخاب بسیار خوبی هستند، چون سبک و به آسانی قابل جمع کردن هستند. شال های کشمیری سفری White & Warren شیک و زیبا هستند اما کمی ولخرجی محسوب می شوند.

۷. چشم هایتان را بپوشانید

از میل درونی تان پیروی کرده و چشم بند برای خواب بزنید. تاریکی به شما کمک می کند که به خواب روید و خواب طولانی تری داشته باشید، مخصوصا اگر همسفرهای نزدیکتان روکش پنجره شان را باز کنند یا از چراغ مطالعه بالای سر خود استفاده کنند. همچنین چشم بند به عنوان علامت ” مزاحم نشوید” روی صورتتان عمل می کند و همسایگان را از پرحرفی باز می‌دارد و برای مهمانداران هواپیما این پیام را به همراه دارد که حین سرو نوشیدنی شما را بیدار نکنند. بعضی شرکت های هواپیمایی برای سرنشینان همیشگی خود چشم بند تهیه می‌کنند، یا اینکه می توانید همراه خود آورده تا اطمینان حاصل کنید که استراحتی بدون مزاحمت خواهید داشت .

۸. مطلب خسته کننده بخوانید

یک کتاب همراه خود ببرید، مخصوصا ، کتابی که سخت و جلد نازک باشد، نه کتاب الکترونیکی یا کتاب جذاب و گیرا. ظاهرا صفحه نمایش ها از هر نوعی که باشند ترغیب کننده اند، پس کتاب خوان های الکترونیکی را برای مقصد نگه دارید. کتابی که خیلی جذاب باشد، کتابی که نمی توانید کنار بگذارید، نه تنها ترغیب کننده است، بلکه ممکن است آنقدر جذب داستانش شوید که ساعت ها به خواندن آن ادامه دهید. کتابی با خود بردارید که موضوعی چالش برانگیز داشته باشد. لازم نیست گودل، ایشتر یا باخ باشد، اما باید سخت باشد، شاید چیزی که از نظر شما کمی خشک، و در عین حال جالب باشد. حدود  نیم ساعت طول می کشد که بر آن چه می خوانید تمرکز کنید ، و چشم هایتان کم کم احساس سنگینی می کند.

۹. صندلی تان را هوشمندانه انتخاب کنید

بخش ساکتی از هواپیما را انتخاب کنید. به دور از آشپزخانه ها، دستشویی ها و هر جایی که خدمه و مسافران دور هم جمع می شوند.

۱۰. نور و صدا را قطع کنید

جنیفر دی پریما ، مدیر تولید تحریریه که به سفرهای زیادی می‌رود می گوید: اگر من پرواز شبانه داشته باشم، مطمئن می شوم که چشم بند خواب همراه داشته و هدفون های ضد صدایم را همراه با اپلیکیشن صدای سفید که روی گوشی ام نصب است می گذارم. چون من جزو مسافرهای عصبی پرواز هستم، گاهی قرص خواب آور combo valerian – melatonin می خورم، که از خواب زدگی هم می کاهد.

۱۱. همراه خودتان آب و میان وعده بیاورید

میان وعده های اشتها برانگیز، قابل بسته بندی و سالم از خانه بیاورید و با خرید بطری آب ۷ دلاری فرودگاه دست به ولخرجی بزنید. وقتی با خودتان آب و غذا داشته باشید، می توانید راحت بخوابید بدون اینکه نیازی داشته باشید که با رسیدن گاری غذا از خواب بیدار شوید. علاوه بر این، آب خوردن به جلوگیری از خواب زدگی کمک می کند.