ranthambore-national-park-rajasthan-700x450

حیات وحش در هند

هند، حیات وحش بسیار غنی و متنوعی دارد. از رشته کوه های ماموت (mammoth) در شمال، زمین های باتلاقی در شرق، تا نوک کانیاکوماری در جنوب، هند منزلگاه تعدادی از پارک ها و پناهگاه های حفاظت شده حیات وحش است. در اینجا فهرستی از جاهایی ارائه شده است که امسال باید به خاطر حیات وحش بسیار زیبای آنها در هند به آنجا سفر کنید.

  • پارک ملی رانتامبور (Ranthambore)، راجاستان

این پارک ملی در راجاستان (Rajasthan) قرار دارد و قبلا شکارگاه معروف مهاراجه ها بوده است. در حال حاضر پارک حفاظت شده حیات وحش است، این پارک بیشتر به خاطر تورهای ردیابی ببر و پرنده نگری آن شهرت دارد.

چطور به آنجا برویم: از این پارک تا جیپور سه ساعت رانندگی است.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: باکولا (Bakula) آب چال های زیادی دارد و درنتیجه پر از حیات وحش است. ویرانه های راج باغ (Raj Bagh) عمارت ها، گنبدها و تاق های ویران شده باستانی هستند. پادام تالائو (Padam Talao) دریاچه دیگری است که ارزش دیدن دارد. قلعه رانتامبور (Ranthambore) در موقعیتی بسیار عالی قرار گرفته است، از بالای آن مناظر به یاد ماندنی است.

گونه هایی که می توان دید: ببر، پلنگ ، کفتار، شغال ، گربه ی جنگلی، روباه هندی و دامنه وسیعی از پرندگان مثل پلیکان ها، لک لک گرمسیری، فلامینگوها، حواصیل ، طوطی دم دراز

زمان های باز/ بسته بودن: این پارک از اکتبر تا جون باز است. در بقیه ماه های سال بسته است. گردش صبحگاهی از ساعت ۶:۳۰ صبح شروع می شود. گردش شامگاهی از ساعت ۲:۳۰ بعداز ظهر تا ۶ بعدازظهر برقرار است. هزینه ها حدود ۷۵ روپیه برای افراد هندی با اسب و ۱۳۱ روپیه برای افراد هندی با سواری است. برای ملیت های خارجی به صورت ۴۷۵ روپیه با اسب و ۵۳۰ روپیه با سواری است.

کجا اقامت کنیم: تاج ساوالTaj Sawal ، درخت خانه آنوراگا Tree House Anuraga، توچال ببرTiger Den Resort ، The Tiger Villa ،توچال ماه ببر Tiger Moon Resort ، پناهگاه توچالSanctuary Resort ، توچال آنکورAnkur Resort

راهنمای ماجراجویی: می توانید با یک بالن هوای داغ در آسمان بالا روید تا مناظری باورنکردنی از پارک ملی را ببینید.

hemis-national-park-jammu-kashmir-700x450

 

  • پارک ملی ساندربنس (Sunderbans National Park) ، بنگال غربی

گفته می شود مهم نیست شما بتوانید در ساندربنس ببر پیدا کنید یا نه، در هر حال مطمئنا او شما را شناسایی کرده است. ساندربنس با زمین باتلاقی اش، شاهپسندهای انبوه و ببرهایش، بهشت طبیعت دوستان است. در بیش از ۵۴ جزیره گسترده شده است و تا کشور همسایه بنگلادش توسعه یافته است.

چطور به آنجا برویم: پارک حدود ۹۵ کیلومتر تا کلکته (Kolkata) فاصله دارد.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: به جستجوی ببر بروید، برج های دیده بانی گوناگون و پارک کروکودیل را ببینید.

گونه هایی که می توان دید: ببر بنگال، کروکودیل، گاو کوسه، نخستی سانان و مارها، دلفین

زمان های باز/ بسته بودن: بهترین وقت برای بازدید از پارک بین سپتامبر و می است. ورودی برای هندیان ۱۵ روپیه و افراد خارجی ۱۵۰ روپیه است. یک هزینه اضافی ۳۰۰ روپیه هم بابت دوربین گرفته می‌شود.

کجا اقامت کنیم: کمپ Sanderbans Tiger، استراحت گاه United 21

راهنمای ماجراجویی: این پارک ملی تجربه منحصر به فردی از گشت آبی و تماشای حیات وحش در طول آن ارائه می‌دهد.

sunderbans-national-park-west-bengal-700x450

 

  • پارک ملی جیم کوربت (Jim Corbett )، اوتاراکند (Uttarakhand)

واقع در منطقه کوهستانی نینیتال (Nainital)، پارک ملی جیم کوربت که بخشی از منطقه حفاظت شده بزرگتر کوربت تایگر است، منزلگاه ببرهای زیادی است. اگر خوش شانس باشید، شاید بتوانید ببر سفید هم ببینید.

چطور به آنجا برویم: از دهلی به نینیتال حدود پنج ساعت رانندگی دارد.

فعالیت هایی که می‌توان انجام داد: در اطراف پارک رانندگی کنید تا نگاهی گذرا به حیات وحش داشته باشید، سعی کنید در رودخانه کوسی (Kosi) ماهیگیری کنید، از آبشارهای کوربت بازدید کنید.

گونه هایی که می توان دید: ببر، گوزن خالدار، فیل، شغال زرد، گوزن سمبر

زمان های باز/ بسته بودن: بهترین زمان برای بازدید از ۱۵ ام نوامبر تا ۱۵ ام جون است. پارک از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح و سپس ۲ تا ۶ بعداز ظهر باز است. هزینه های پارک شامل ۲۰۰ روپیه برای هر نفر هندی و ۱۰۰۰ روپیه برای خارجیان است.

کجا اقامت کنیم: Aahana The Corbett Wilderness  , The river view retreat The Den Corbett ، Le roi Corbett

راهنمای ماجراجویی: با مجوز وارد پارک شوید و دور آتش و در وسط طبیعت دست نخورده شب نشینی داشته باشید.

 

  • پارک ملی جنگل گیر (Gir)، گُجَرات (Gujarat)

پارک جنگلی گیر در گجرات بیشتر از همه برای شیرهای آسیایی اش شناخته شده است. گردشگری در گجرات یعنی شیرهای گیر. اگر می خواهید از یک سفراکتشافی هیجان انگیز لذت ببرید و دید خوبی از سلطان جنگل به دست آورید، یک راست به گیر بروید.

چطور به آنجا برویم: شهر جوناگاد (Junagadh) نزدیک ترین شهر به پارک ملی گیر است. جوناگاد ایستگاه راه آهنی دارد که آن را به شهرهای بزرگتر نظیر احمدآباد متصل می کند.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: به سافاری شیر بروید و به سلطان جنگل نزدیک شوید، همچنین قایق سواری در دریاچه های گیر را امتحان کنید.

گونه هایی که می توان دید: شیر آسیایی، پلنگ هندی، خرس تنبل، گربه جنگلی، کفتار راه راه، انواع مار، سیاه کل (blackbucks)، کروکودیل، بزمجه

زمان های باز/ بسته بودن: این پارک هر ساله از ۱۶ ام اکتبر تا ۱۵ ام جون باز است. برنامه صبح از ساعت ۶ تا ۱۲ ظهر است. و برنامه عصرگاهی از ساعت ۳ تا ۶ بعداز ظهر می باشد. هزینه ها به صورت ۴هزار روپیه برای ۶ نفر با ملیت هندی است که با یک جیپ سفر کنند و ۱۰هزار روپیه برای تعداد تا ۶ نفر خارجی که با یک جیپ سفر کنند.

کجا اقامت کنیم:   استراحت گاه  Gir Jungle ، هتل  Gateway، هتل Anil farm house ، استراحت گاه   Gir Lion’s paw ، هتل  Umang

 

  • پارک بیولوژیک بنرگاتا (Bannerghatta)، کارناتاکا (Karnataka)

درست در حومه جنوب بنگلور، پارک بیولوژیکی بنرگاتا قرار دارد. این پارک شامل یک باغ وحش، پناهگاه فیل ها، پارک ببرها و یک پارک پروانه است. چه کسی فکر می‌کرد چنین مامن طبیعی خارق العاده ای در وسط شهری شلوغ قرار داشته باشد؟

چطور به آنجا برویم: این پارک از شهر بنگلور ۲۲ کیلومتر فاصله دارد.

فعالیت هایی که می‌توان انجام داد: از پارک پروانه ها دیدن کنید و به سافاری ببر بروید، همچنین می توانید قایق سواری کنید.

گونه هایی که می توان دید: ببر، پلنگ، فیل، گوزن خالدار، گوزن فریادکش، انواع پروانه، انواع مار

زمان های باز/ بسته بودن: این پارک سه شنبه ها بسته است. ساعت ۹:۳۰ صبح باز و ۵ بعداز ظهر بسته می شود. هزینه ورودی برای پارک پروانه ۳۰ روپیه برای بزرگسالان و ۲۰ روپیه برای کودکان است. سافاری اصلی برای بزرگسالان ۲۶۰ روپیه و برای کودکان ۱۳۰ روپیه هزینه دارد.

کجا اقامت کنیم: هتل های  Svenska design ، Ibis Bengaluru Hosur road ، Confido Inn & Suites ، Lords Plaza Bengaluru

 

jim-corbett-national-park-uttarakhand-700x450

 

  • پارک ملی کازیرانگا (Kaziranga)، آسام (Assam)

این پارک بیشترین جمعیت کرگدن تک شاخ جهان را دارد. این پارک ملی با پروژه های حفاظتی اش به موفقیت بزرگی دست یافته است.

چطور به آنجا برویم: از گواتی (Guwahati) تا این پارک پنج ساعت رانندگی است. گواتی از طریق خط آهن و جاده به بیشتر شهرهای بزرگ ارتباط دارد.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: کشت چای را در اطراف پارک تماشا کنید. به سافاری بروید تا کرگدن و ببر ببینید، از برج های دیده بانی نگاهی به سرتاسر پارک بیاندازید.

گونه هایی که می توان دید: ببر، کرگدن، فیل، گوزن تالابی، گاومیش وحشی

زمان های باز/ بسته بودن: این پارک به مدت شش ماه هر روز از اول نوامبر تا ۳۰ آوریل باز است. برنامه سافاری با جیپ از ساعت ۷:۳۰ تا ۹:۳۰ صبح و ۲ تا ۳:۳۰ بعدازظهر می باشد. هزینه ورودی ۵۰ روپیه برای ملیت هندی و ۵۰۰ روپیه برای خارجیان است.

کجا اقامت کنیم: IORA-The retreat، Infinity ، Aranya Lodge ، Jupuri Ghar

 

  • پارک ملی پریار (Periyar) ، کرالا (Kerala)

این پارک در منطقه پر تپه ماهور کارداموم هیلز (Cardamom Hills) در کرالا قرار دارد. این پارک که در میان تپه ها قرار گرفته است ، بهشت طبیعت دوستان است. با سراشیبی های سبز و انبوه و مناظرش، لذت بصری تمام عیاری است.

چطور به آنجا برویم: از کوچی (Kochi) تا پارک ملی پریار سه ساعت رانندگی است. کوچی شهری است که به خوبی به همه جا ارتباط دارد و فرودگاه هم دارد.

فعالیت هایی که می‌توان انجام داد: گشت و گذار در حیات وحش به شدت توصیه می شود؛ روی دریاچه پریار با قایق گردش کنید، از منطقه حفاظت شده حیات وحش بازدید کنید.

گونه هایی که می توان دید: فیل، ببر، پلنگ، گوزن، مار و خزندگان

زمان های باز/ بسته بودن: این پارک همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز است. هزینه ورودی برای بزرگسالان هندی ۲۵ روپیه و برای کودک هندی ۵ روپیه است. برای افراد خارجی، بزرگسالان ۳۰۰ روپیه و کودک ۱۰۵ روپیه می باشد.

کجا اقامت کنیم: Springdale heritage ، Aranya Nivas KTDC ، Spice village ، Elephant thekkady

راهنمای ماجراجویی: برای اینکه بهترین تجربه حیات وحش را در یکی از سرسبزترین نواحی هند داشته باشید، به قایق سواری (rafting) با بامبو در طول رودخانه بروید تا تماشاگر غنای گیاهان و جانوران باشید.

 

periyar-national-park-kerala-700x450

 

  • پارک ملی بانداوگار (Bandhavgarh) ،مادیا پرادش (Madhya Pradesh)

این پارک جمعیت کثیری از ببر و لانگور را در بر دارد. پارک در مرکز هند قرار گرفته و منزلگاه ببر سفید مشهور است.

چطور به آنجا برویم: رسیدن به بانداوگار آسان نیست چون امکانات فرودگاهی ندارد. نزدیک ترین شهر جبال پور (Jabalpur) است. تاکسی هایی هستند که از جبال پور به اوماریا (Umaria) رفت و آمد می‌کنند.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: به تور پرنده نگری بروید یا یک سافاری با جیپ تا نگاهی به این حیات وحش عالی بیاندازید. همچنین از فرصتی که در آنجا هستید استفاده کنید و بازدیدی از بنای مذهبی خاجوراهو (Khajuraho) داشته باشید.

گونه هایی که می توان دید: ببر بنگال، فیل، گوزن، نخستی سانان، خزندگان و تعداد کثیری از پرندگان

زمان های باز/ بسته بودن: این پارک از ۱۵ ام اکتبر تا ۳۰ ام جون باز است. هزینه ورودی برای خارجی ها ۴۰۰۰ روپیه و برای دارندگان ملیت هندی ۲۰۰۰ روپیه است که شامل سواری با جیپ تا ۶ نفر می شود.

کجا اقامت کنیم: Bundela Jungle Lodge , Kings Lodge Bandhavgarh Nature heritage resort ,Tiger Lagoon resort

  • پارک ملی همیس (Hemis) ، جامو و کشمیر (Jammu Kashmir)

این پارک در ارتفاع بالایی در لداخ (Ladakh) شرقی واقع در جامو و کشمیر قرار دارد. این پارک منزلگاه بسیاری از حیوانات در معرض خطر است ، مانند پلنگ برفی، بز کوهی سیبری، روباه قرمز، گرگ تبتی. این پارک جنگل کاج و علفزار دارد و چیزی از سافاری در بهشت کم ندارد.

چطور به آنجا برویم: نزدیک ترین خط آهن ، کالا (Kalla) در هاریانا (Haryana) است. این پارک ۵ کیلومتر از منطقه له (Leh) فاصله دارد.  برای دسترسی به پارک از اتوبان له – مانلی نیز می‌توان استفاده کرد.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: به یک راهپیمایی ماجراجویانه در همیس بروید.

گونه هایی که می‌توان دید: پلنگ برفی، بز کوهی سیبری، روباه قرمز، گرگ تبتی، مارموت هیمالیا، گوسفند آبی هیمالیا

زمان های باز/ بسته بودن: این پارک همه روزه باز است. هزینه ورودی ۲۰ روپیه برای هر نفر هندی و ۱۰۰ روپیه برای هر نفر خارجی است.

کجا اقامت کنیم: هیچ هتلی نزدیک پارک ملی همیس نیست. دهکده هایی اطراف پارک قرار دارد که در آنجا امکانات اقامتی مهیا است. صومعه همیس نیز برای اقامت بازدید کنندگان اتاق فراهم می کند.

kaziranga-national-park-assam

  • پارک ملی بزرگ هیمالیا، هیماچال پرادش (Himachal Pradesh)

این پارک در نواحی کوهستانی پوشیده از برف کولا (Kulla) قرار دارد. با جنگل های درخت کاج، تپه های شیب دار و مناظر سرسبز، این پارک اوج شکوه سراشیب های هیمالیا است.

چطور به آنجا برویم: نقطه شروع پارک در دهکده کولا است. کولا از طریق جاده با بیشتر شهرهای بزرگ در ارتباط است.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: در میان ابرها قدم بزنید، در هوای پاک و عاری از آلودگی نفس بکشید، در میان زمین های جنگلی راهپیمایی کنید و در رودخانه تیرتان (Tirthan) قایق سواری کنید. همچنین می‌توانید زیر آسمان پر ستاره چادر بزنید.

گونه هایی که می توان دید: پلنگ برفی، گوزن ماسک (musk deer) ، نخستی سانان، مار افعی هیمالیا

زمان های باز/ بسته بودن: پارک در طول سال باز است. هزینه ورودی ۵۰ روپیه برای هر نفر هندی و ۲۰۰ روپیه برای هر نفر خارجی است.

کجا اقامت کنیم: خانه جنگلی Saipore ، دارای خوابگاه، کتاب خانه و همچنین مسیرهای پیاده روی با تنوع زیستی است.

 

  • تادوبا (Tadoba) ، مهاراشترا (Maharashtra)

تادوبا یکی از بزرگ ترین پارک های ملی در مهاراشترا است و به شهر ناگپور (Nagpur) بسیار نزدیک است، تادوبا بیشتر برای ببرها و کروکودیل هایش شهرت دارد.

چطور به آنجا برویم: این پارک بسیار به شهر ناگپور نزدیک است. برای سفر از طریق راه آهن نیز، نزدیک ترین ایستگاه قطار در چاندراپور است.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: به سافاری ببر و راهپیمایی های پرنده نگری بروید.

گونه هایی که می توان دید: تپه های چیمور (Chimur) و پناهگاه آندهاری (Andhari)

زمان های باز/ بسته بودن: این پارک از تاریخ ۱۵ اکتبر تا ۳۰ جون باز است. پارک سه شنبه ها بسته است و برنامه زمان بندی آن به صورت ۶ تا ۱۱ صبح و ۳ تا ۶ بعد از ظهر می باشد. هزینه ورودی ۱۰ روپیه برای هر نفر بزرگسال و ۵ روپیه برای کودکان است.

کجا اقامت کنیم: کلبه جنگلی و استراحتگاه های Svasara ، استراحت گاه Tuli Tiger ، استراحت گاه Wildflower

himalayan-national-park-himachal-pradesh

 

  • ناندا دوی (Nanda Devi) ، اوتراکند (Uttarakhand)

پارک ملی ناندا دوی منزلگاه خرس سیاه آسیایی است. پارک ناندا دوی، در مجاورت دره گل، منظره ای تماشایی دارد.

چطور به آنجا برویم: نزدیک ترین ایستگاه راه آهن در ریشیکش (Rishikesh) قرار دارد. در مورد مسیر جاده‌ای ، از طریق جوشیمات (Joshimath) قابل دسترسی است.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: سعی کنید به قله ناندا دوی صعود کنید، از دیدن مناظر از بالای تپه ها و قله های مختلف لذت ببرید، بر فراز این دره مرتفع قدم بزنید.

گونه هایی که می توان دید: خرس سیاه آسیایی، گوسفند آبی هیمالیا، گوزن ماسک هیمالیا

زمان های باز/ بسته بودن: بهترین زمان برای بازدید از پارک بین آوریل و اکتبر است.

کجا اقامت کنیم: در ناندا دوی گزینه های اقامت گاهی بسیار کمی وجود دارد. بازدیدکنندگان می توانند در هتل های جوشیمات و بادرینات (Badrinath) اقامت کنند.

 

  • کانچنجونگا (Khangchendzonga) ، سیکیم  (Sikkim)

این پارک ملی که به خاطر پاندای قرمز، کل تبتی و پلنگ های برفی شهرت دارد، نام خود را از کوه کانچنجونگا در سیکیم گرفته است.

چطور به آنجا برویم: پارک از شهر گنگتوک (Gangtok) قابل دسترسی است.

فعالیت هایی که می توان انجام داد: دریاچه های متعدد و قله های کوه ها را ببینید و نظری به پاندای قرمز بیاندازید.

گونه هایی که می توان دید: گوزن ماسک، پلنگ برفی، پاندای قرمز

زمان های باز/ بسته بودن: بهترین زمان بازدید بین آوریل و می است. هزینه ورودی ۲۰۰ روپیه برای هر نفر هندی و ۴۰۰ روپیه برای هر نفر خارجی بابت هفت روز اول بازدید است.

کجا اقامت کنیم: بهتر است در هتل های گنگتوک اقامت کنید، زیرا اقامت گاه های کمی در خود پارک وجود دارد. استراحت گاه و چشمه آب معدنی Mayfair ,Sushim Portico  استراحت گاه Orange Villa

منبع: traveltriangle.com

 

nanda-devi-uttarakhand