گاهی می اندیشم که ای کاش هیچ مرزی در دنیا نبود و هر کسی به هر جایی که اراده می کرد، می توانست سفر کند. ای کاش هیچ جنگی وجود نداشت و به دلیل ثروت این قدر کشورها به جان هم نمی افتادند، از همان وقتی که حاکمان برای حفظ حریمشان دور تا دور قلمروشان را دیوار می کشیدند باید فکر امروز را می کردیم…

ای کاش به جای افتخار به آثاری مانند دیوار چین که در حقیقت سمبل عدم امنیت و جنگ و خون ریزی است کمی به جاهایی که مملو از صلح و آرامش است افتخار می کردیم، مکان هایی که همیشه نامشان با عشق و صمیمیت، دوستی و طعم خوش زندگی در هم آمیخته.

سال هاست که منتظریم تا شاید جهان غرق در صلح شود اما هنوز به این آرزوی دیرینه نرسیده ایم پس می خواهیم کمی دور شویم به سوی مناطقی برویم که یادمان رفته به آن ها افتخار کنیم، یکی از جاهایی که مقصد عشاق و دل دادگان است، آن جا که هر چه هست سخن عشق است و امید.

مقصدمان پاریس است؛ شهری مدرن، زیبا و پر از عشاق دل تنگ. قبلا باهم به برج ایفل سفر کردیم و سمبل عشق اروپا را از نزدیک دیدیم، نمادی که اطرافش آن قدر شلوغ و پر هیاهو شده که آرام آرام سخن عشق در آن در حال ناپدید شدن است.

می خواهیم دیواری را ببینیم که می گویند بر خلاف تمام دیوارهای دنیا عشق، صلح و دوستی را فریاد می کشد.

چرا به دیدار دیوار دوستت دارم برویم؟


_هزاران هتل رمانتیک و عاشقانه برای عاشقان ساخته شده اما این دیوار از حرف دل عاشقان حقیقی می گوید.

_از بهترین اماکنی است که می توانید عشق خود را ابراز کنید.

_می توانید صدها عاشق را در کنار هم ببینید.

 

با دیوار عشق آشنا شویم

میز و نیمکت های مدرسه را یادتان می آید؟ سراسر حکاکی شده از حرف قلبان کوچکمان بود، نمی توانستیم خستگی هایمان را فریاد بزنیم و مجبور می شدیم با قلم هایمان هرچه در دل داشتیم روی میز ها بنویسیم، همه چیز سخنان عاشقانه، دوستانه ها و حتی دعوا هایمان با دوست کنار دستمان… بعضی ها دل شکسته داشتند و در عمق خشم با هر چه در دست داشتند میزها را می خراشیدند…

امروز هم همانیم و اگر نتوانیم حرف دلمان را بر زبان آوریم زمین و زمان را بر هم نمی ریزیم، گوشه ای می نشینیم و سخنان آشفته ی قلبمان را بر در و دیوار، کاغذ و میز و هرچه دم دستمان باشد می نویسیم. در پاریس، شهری که از دیرباز نامش با عشق همراه بود آن قدر عاشق و دل باخته زیاد و زیادتر شد تا حرف هایشان چهره ی شهر را هم بر هم زد.

دیواری به نام دوستت دارم یا عشق در محله ی مونمارت پاریس وجود دارد که از عاشقانه ترین مناطق پاریس است. روی این دیوار ۳۱۱ بار به ۲۵۰ زبان زنده ی دنیا نوشته شده تو را دوست دارم. این دیوار از جنس کاشی می باشد و کاملا مشخص است که ایده ی فردی خوش ذوق و عاشق پشت خلق چنین اثر زیبایی است.

۶۱۲ کاشی که به هم پیوسته اند تا سخن عشق را بر دیدگان عابران نمایان کنند، کاشی هایی کوچک که تنها ابعادشان ۲۱ در ۲۹.۷ سانتیمتر است اما حرفی بی انتها و جهانی را بیان می کنند، مساحت کل دیوار ۴۰ متر مربع است و منظره ای شگفت انگیز خلق نموده.

دیوار عشق در پاریس
دیوار عشق در پاریس

دیوار عشق از نمایی نزدیک تر

در میان میدانی شبیه به پارک های شهری در پشت نیمکتی چوبی، دیواری می بینیم که به سرعت ما را به دوران کودکیمان فرو می برد چون بسیار شبیه به تخته سیاه مدرسه است؛ زمینه ای تیره و مایل به سورمه ای که هر چه به آن نزدیک تر می شویم نوشته های باریک رویش بزرگ و بزرگ تر می شود.

انگار با قلمی سفید رنگ صدها نفر نوشته اند دوستت دارم. نزدیک که می شویم نقاط قرمز رنگی را روی دیوار می بینیم که اشکال گوناگونی دارند و سمبل قلب های شکسته و سختی راه عشق هستند.

با دیدن خط فارسی روی آن قلبمان شروع به تپیدن می کند، نه یک بار نه دوبار بلکه سه بار از خط فارسی در این دیوار استفاده شده، گویا همه ی دنیا می دانند که فارسی زبانان قلب هایی سرشار از عشق و محبت دارند.

افراد زیادی گرداگرد دیوار ایستاده اند و خیره به آن غرق در تفکرات و خاطراتشان هستند و برخی با معشوقشان آمده اند تا در کنار یکی از رمانتیک ترین دیوارهای دنیا به هم ابراز علاقه کنند و خاطره ای شیرین را با هم رقم بزنند.

شاید این دیوار یاد آور جای خالی افراد زیادی را در دل ها زنده کند اما اگر سعی کنیم از زاویه ی بهتر و مثبت تری به آن نگاه کنیم هرچه می گوید سخن عشق است و بس.

دیوار عشق در پاریس
دیوار عشق در پاریس

تصور بالای دیوار

در بالای دیوار کاشی کاری شده ی عشق، تصویر یک بانو و یک روح را می بینید. این نقاشی به سبک نقاشی خیابانی کشیده شد و در گذر زمان و چندی پس از ساخت دیوارِ زیبای عشق بر فراز آن کشیده شده است.

نام این بانو که در تصویر می بینید ریتا هیوث ( Rita Haywood ) است و روح در حال گفتن جمله ی “Aimer c’est du désordre … alors aimons,” به ریتا است، معنی این جمله تقریبا این است که ” عشق… عشق… شروع هرج و مرج “.

دیوار عشق در پاریس

سازنده ی دیوار عشق کیست؟

سال ۲۰۰۰ بود که فردی خوش ذوق به نام فردریک بارون ( Fédéric Baron ) که خوش نویس، مویسقی دان و آهنگ ساز بود؛ ایده ای که برای ساخت دیوار عشق سال ها در سر داشت را توانست اجرایی کند. او دوست داشت به دور دنیا سفر کند و جمله ی دوستت دارم را به زبان های مختلف از مردمان ملل مختلف بشنود و بنویسد، اما او راه سفر را در پیش نگرفت بلکه دفتری تهیه کرد و آن را به افراد دور و برش که به سفر می رفتند می داد تا برایش این جمله را به زبان های مختلف بنویسند، در نهایت او سه دفتر جمع آوری کرد که در آن ۱۰۰۰ بار به ۳۰۰ زبان مختلف نوشته شده بود دوستت دارم. او تلاش برای جمع کردن جملات را از سال ۱۹۹۲ میلای آغاز کرد و در نهایت ایده اش را با هنرمندی به نام کلر کیتو در میان گذاشت و کلر با شکستن صدها کاشی شروع با ساخت دیوار فوق العاده زیبای عشق نمود و پاتوقی برای عاشقان درست کرد که نامش در جهان طنین انداز شده است.

فردریک ایده اش را با تمام مردم دنیا بخصوص ساکنان فرانسه به اشتراک گذاشت.

دیوار عشق در پاریس
دیوار عشق در پاریس

چگونه به دیدار دیوار عشق برویم؟

خوشبختانه برای بازدید از این دیوار زیبا لازم به پرداخت هیچ گونه وجهی نیست و می توانید به راحتی و رایگان این دیوار را از نزدیک ببینید کافی است به میدان  Jehan Rictus ) در فرانسه بروید که در فاصله ی کمی از باغ معروف ( Parc forestier de Sevran ) قرار دارد و حتی از آنجا می توانید به پیاده هم به دیدار دیوار عشق بروید.

درست است که بازدید از این دیوار زیبا رایگان است اما اگر در مناسبت های خاصی به دیدار آن بروید شاهد برنامه هایی مانند موسیقی زنده و رقص و آواز در کنار آن هستید، مناسبت هایی مانند عید پاک ( اول ژانویه ) و عید گلریزان ( یکم تا ۸ ماه می ).

برای دسترسی آسان تر از نقشه ی کارناوال که در ادامه قرار داده ایم استفاده نمایید. اگر قصد بازدید از دیوار عشق با وسایل نقلیه عمومی را دارید خوب است بدانید که این دیوار تنها ۲۰ متر با ایستگاه متروی ( Abbesses فاصله دارد و می توانید به را حتی با استفاده با مترو به دیوار عشق برسید.

آدرس: اروپا، فرانسه، پاریس، میدان ژئان-ریکتوس.

.