استانبول شهر پرجنب و جوشی است. اما شهروندانش می‌دانند چطور و کجا استراحت کنند. پینار هلال وروکو ۱۰ محل را برای توقف، نوشیدن قهوه، دیدن شهر و گشتن با مردم محلی را در اینجا معرفی می‌کند.

 

اسکله امینونو (Eminönü)

امینونو یک اسکله شلوغ در ساحل جزیره قدیمی است که از همه طرف چشم اندازی تماشایی دارد. بخش جذاب اینجا ساندویچ ماهی سرخ شده است که در قایق های رنگارنگ کنار اسکله طبخ می‌شوند و شما می‌توانید در عرشه قایق روی صندلی های چوبی و پلاستیکی بنشینید و غذایتان را میل کنید. دست فروش ها ترشی، ذرت، وسایل چرمی، ماشین های اسباب بازی الکتریکی که بین جمعیت زیگ زاگ می‌روند و مرغ های دریایی که سر و صدا بر پا می کنند.

شورلولو علی پاشا(Corlulu Ali Pasa)

شورلولو علی پاشا مدرسه باغ چای متعلق به قرن هجدهم است که کمی با ایستگاه تراموای بیازیت فاصله دارد. در طول روز پیرمردهای مسجد بغلی در اینجا روزنامه می خوانند و قلیان می‌کشند. در شب، قسمتی که فانوس گذاشته اند و با درخت تاک پوشیده شده و در آن میز و صندلی های کوتاه چیده اند، محل تجمع جوانانی می‌شود که قلیان می کشند و خوراکی می‌خورند. ساختمان مدرسه دو درب ورودی دارد و می‌توانید در اینجا بدلیجات شرقی بخرید.

آدرس : Yeniçeriler Caddesi 36/28, Beyazit, +90 212 519 2341. . ساعت کار: ۷ صبح تا ۲ شب  

کاتمرلر (Katmerler)

یک محله کوچک است که در آن قهوه خانه و قلیان سرا وجود دارد هنگام عبور بوی تنباکوی میوه ای و صندلی های خوش رنگ و فانوس ها شما را از خیابان به داخل محله می کشاند. در حالی‌که منوی قلیان سراها در اینجا تقریباً یکسان است ( انواع قلیان و قهوه، چای و تلویزیون های بزرگ) ، کاتملر مشتری های قدیمی دارد و تنباکوی طالبی مخصوصی سرو میکند. وقتی که مشتریان در حالی تماشای تلویزیون هستند، بخصوص در شب هایی که مسابقات فوتبال برگزار می شود ، دست فروش ها رفت و آمد می‌کنند و میوه های برش خورده، خشکبار می فروشند و صدای فریاد تماشاچیان با صدای قلیان ها در هم می آمیزد.

کافه گالاتا کونک

کافه گالاتا کونک از یک سو چشم اندازی به بوسفورس و گلدن هورن و از سویی دیگر به برج قرون وسطایی گالاتا دارد. این کافه در طبقه بالایی یک ساختمان تاریخی سه طبقه قرار دارد. یک آسانسور کوچک شما را به کافه داخل ساختمان با صندلی های مخملی، شمعدان، گرامافون و یک تراس ساده با میزهای چوبی و صندلی های حصیری که از صبح تا شب پاتوق مردم محلی و توریست ها است. این کافه با انواع آبمیوه های تازه و کیک و صبحانه با بوفه مخصوص یکشنبه ها از مشتریان پذیرایی می‌کند.

آدرس: Haci Ali Sokak 2/2, Beyoğlu,   تماس:  +۹۰ ۲۱۲ ۲۵۲ ۵۳۴۶

خیابان استقلال

 خیابان استقلال در بیوگلو ضربان استانبول و تجسم فضای غیرقابل مقایسه شهر است. از میان آدم های مختلف کت و شلوارپوش، با لباس مدرسه، همراه با کوله، دوربین به دست و گیتار به دست می‌گذرید و یک نفس جلوی درب بزرگ دبیرستان گالاتاسرای تازه می‌کنید و در میان همهمه عابرین و چراغ ها قدم میزنید. در پاییز و زمستان می توانید شاه بلوط کباب شده و اگر هوا گرم است می توانید از دست فروش ها بستنی کارامانماراسبخرید.سری هم به خیابان های اطراف _ Küçük Parmakkapı Sokak_ بزنید و زندگی جاری در ترکیه را در کنار صدای خوردن تاس  و دود قلیان، لمس کنید.

کافه خانه

چند دقیقه دورتر از شلوغی خیابان استقلال، کافه خانه قرار دارد که طبقه همکف آن به یک راهرو تونلی که چند صد سال قدمت دارد باز می شود و در حیاط آن کافه ها و مغازه های مختلفی وجود دارد. این کافه با طراحی داخلی به رنگ سفید و شمعدان های بزرگ به دو قسمت تقسیم می‌شود. کافه تریا که در طبقه بالا قرار دارد که محل برگزاری جشن و مراسم است و یک قسمت ساکت تر که در آن میزهای چوبی کوچک کنار یک پنجره بزرگ چیده شده اند. آدم های مختلف از زوج های جوان تا نوازنده ها و غیره در این کافه دو طبقه که در زمستان به لژ دی جی تغییر شکل می دهد، به چشم می خورند.

آدرس:  Asmali Mescit 9, Beyoğlu,تماس: ۹۰ ۲۱۲ ۲۴۵ ۹۵۱۵, ساعت کار : ۹ صبح تا ۱ شب (جمعه ها و شنبه ها ۲ صبح)

کافه پیر لوتی، هالیک

این کافه که بالای تپه و با نمایی رو به گلدن هورن قرار دارد ، پاتوق نویسنده و افسر نیروی دریایی فرانسوی ژولین ویا با نام مستعار پیر لوتی بوده است. شما می‌توانید از طریق تله کابین از ایوپ (ٍEyup)   با عبور از بالای یک قبرستان به کافه پیر لوتی برسید. پیشخدمت های کافه جلیقه های مخملی،شلوار سالوار و کلاه های سنتی به سر دارند.

آدرس: Gümüşsuyu Balmumcu Sokak 1, Eyüp تماس: +۹۰ ۲۱۲ ۵۸۱ ۲۶۹۶ ساعت کار : از ۸ صبح تا نیمه شب هزینه تله کابین : ۲.۱۰ لیر .حرکت آخرین تله کابین به پایین تپه به سمت ایوپ : ۱۱ شب

کومپیر در ساحل اورتاکای

در پایین پل بزرگ بوسفورس که اروپا را به آسیا متصل می‌کند، بیشتر سنگ فرش ها شما را به سمت غرفه های فروش کومپیر (سیب زمینی پخته شده شکم پر) هدایت می‌کند. روی نیمکت های نزدیک مسجد اورتاکوی  که روبروی بوسفورس است بنشینید و از خوردن مغزی ترین سیب زمینی شهر لذت ببرید.

آدرس: Ortaköy kumpirciler meydani 

قهوه  اتم تزشاکار Ethem Tezçakar

مسلماً بکیر تزشاکار که نسل چهارم از قهوه خانه داران بازار بزرگ است، چیزهای زیادی درباره دم کردن یک فنجان قهوه عالی می‌داند. چندین نسل از مغازه دارها و صنعت گران از قهوه و باقلوای این مغازه لذت برده‌اند. پایین خیابان بزرگ «راگ استریت» در بازار ، این مغازه در طول روز میزبان خریداران و فروشنده های ۴ هزار مغازه این بازار سر پوشیده است. در فضای کوچک مغازه به سختی ۴ نفر می‌توانند قرار بگیرند و نعلبکی ها و فنجان های نقره ای و مسی و بشقاب های موجود در ویترین بر جذابیت اینجا افزوده است.

آدرس Halicilar Sokak, the Grand Bazaar. ساعت کار: ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر

قهوه خانه عثمانلی

تپه شاملیکا که در قسمت آسیایی دریا قرار دارد ، چشم انداز زیبایی از شهر که در دریای سیاه قرار گرفته می‌دهد و بین ساکنان استانبول بسیار محبوب است. قهوه خانه عثمانلی یک قهوه خانه کوچک است که در وسط آن یک فواره مرمری قرار دارد و اطراف آن  فرش های عثمانی و صندلی های مخملی چیده شده است. اگر چیزی بیشتر از یک قهوه کف دار می‌خواهید سری به یوروک کادیری (چادر عشایر) بزنید که یک کافه داخل چادر است که در آن موزیک محلی و پاپ و رقصی بنام هورون(horon) هم اجرا می شود.

آدرس : Turistik Çamlica Caddesi 34, Üsküdar تماس: +۹۰ ۲۱۶ ۴۴۳ ۲۲۱۷, 

عصر ها مبلغی در حدود ۲ یورو برای موسیقی زنده دریافت می‌شود.

منبع: www.theguardian.com