از جاذبه‌های اصلی در هر سفری، شکم‌گردی بوده که آن هم می‌تواند به بخش‌های مختلف تقسیم شود. یکی از آن قسمت‌های مهم دسر است.

واقعاً چه کسی توانایی دست رد زدن به این وعده‌ی خوشمزه را دارد؟ اگر سفری به اروپا در پیش دارید، دسرهای معروف فراوانی را خواهید یافت. ابتدا در این قاره بود که دسر به عنوان بخشی از یک وعده غذایی در نظر گرفته شد. خب پس منتظر چه هستید؟ ادامه مطلب را بخوانید تا با معروف‌ترین دسرهای اروپایی آشنا شوید.

۱. بنافی پای، انگلیس

بِنافی پای (‌Banoffee Pie) دسر مخصوص انگلیس محسوب می‌شود که آن را از موز، خامه و تافی درست می‌کنند و این مواد را بر روی خمیر یا بر روی ترکیب بیسکوییت خردشده و کره قرار می‌دهند. این دسر، نخست توسط دو سرآشپز بریتانیایی به طور تصادفی کشف شد که قصد داشتند پای تافی آمریکایی را بهبود بخشند.

بنافی پای انگلیس

۲. کیک بلک فارست، آلمان

کیک بلک فارست (Black Forest Cake) زادگاهش آلمان است. این کیک چندین لایه شکلاتی،خامه‌ و البته گیلاس دارد و در آخر آن را با خامه، شکلات رنده‌شده، گیلاس و شربت غلیظ آن تزئین می‌کنند. با این ترکیبات بهشتی، اگر کیک بلک فارست را امتحان نکنید، در حق شکمتان ظلم کرده‌اید.

کیک بلک فارست آلمان

۳. باقلوا، یونان

باقلوای یونان از خمیر مغزهایی مثل پسته، بادام و فندق تهیه می‌شود که آن را با شهد یا عسل ترکیب کرده و با خمیر فیلو (phyllo) آماده می‌کنند و شکل مانند برگ دارد. از قضا کلمه فیلو هم در یونانی به معنی «برگ» است. باقلوا این روزها دسری معروف در بیشتر کشورهای مدیترانه‌ای و خاورمیانه به شمار می‌رود. مخصوصاً برای ما ایرانی‌ها!

باقلوای ونان

۴. جلاتو، ایتالیا

جلاتو (Gelato)، که از کلمه‌ی لاتین «گلاتوس» مشتق شده، در ایتالیایی همان بستنی است. در زبان انگلیسی، جلاتو معمولاً برای بستنی‌هایی که به سبک ایتالیایی تهیه می‌شود، به کار می‌رود. این خوردنی مخصوص ایتالیا نسبت به سایر بستنی‌ها سه ویژگی اساسی دارد: طعم قوی‌تر، میزان چربی کمتر و همچنین تهیه‌شده از مواد اولیه طبیعی و ارگانیک.

جلاتوی ایتالیا

۵. ماکارون، فرانسه

در این لیست ماکارون فرانسه با اغماض یک دسر در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا نه فقط به عنوان دسر، بلکه در هر زمانی می‌توانید آن را میل کنید. ماکارون به خاطر شکل و تنوع رنگی که دارد یکی از جذاب‌ترین دسرها است. این دسر فرانسوی، با لایه بیرونی سفت و لایه میانی نرم یک ترکیب عالی بوده که حسابی لذت خوردن را در شما چندین برابر می‌کند.

ماکارون فرانسه

۶. پاناکوتا، ایتالیا

دسر ایتالیایی پاناکوتا (Panna Cotta) از مخلوط کردن خامه، سفیده تخم‌مرغ و عسل تهیه شده و سپس به روش بن ماری و با حرارت کم آن را طبخ می‌کنند. کلمه پاناکوتا هم در ایتالیایی همان معنی را می‌دهد؛ کرم پخته شده.  این دسر خوشرنگ معمولاً با سس کارامل، شکلات یا میوه‌ها تزئین و میل می‌کنند.

پاناکوتای ایتالیا

۷. چوروس، اسپانیا

چوروس نوعی شیرینی سرخ شده است که معمولاً برای صبحانه یا پذیرایی بعد از شام خورده می‌شود. همچنین در مدلی از چوروس درون شیرینی را با شکلات پر می‌کنند یا بر روی آن شکر می‌پاشند. اما در غالب مواقع، این شیرینی را قبل از میل کردن در ظرف کوچکی از شکلات گرم فرو می‌برند.
 بهترین چوروس های مادرید

۸. تیرامیسو، ایتالیا

باز هم یک دسر ایتالیایی! تیرامیسو با طعم قهوه بسیار محبوبیت دارد. این دسر را از بیسکوییت لیدی فینگر که در قهوه فرو برده شده همراه با کرمی متشکل از تخم‌مرغ، شکر و پنیر ماسکارپونه که به‌ صورت لایه‌لایه چیده می‌شوند، تهیه می‌کنند.

تیرامیسوی ایتالیا

۹. اکلر، فرانسه

اِکلِر (Éclair) یک شیرینی به شکل بیضی کشیده است که درونش با کرم پر و روی آن تزئین می‌شود. خمیر این شیرینی را معمولاً با قیف به صورت لوله‌ای در سینی قرار می‌دهند و می‌گذارند تا زمانی که ترد و درونش پوک شود، بپزد. بعد از اینکه شیرینی‌ها خنک شدند، درون آن را با خامه یا کاستارد پر می‌کنند.

اکلر فرانسه

۱۰. وافل، بلژیک

برای تهیه وافل مخصوص بلژیک، خمیر را در تابه مخصوصی می‌پزند تا اندازه و شکل ویژه‌اش را پیدا کند. این شیرینی به صورت‌های متنوعی تهیه و برای صبحانه یا به عنوان دسر سرو می‌شود. وافل در سراسر دنیا طرفداران فراوانی دارد و نوع موادی که روی وافل قرار داده می‌شود متأثر از ذائقه مردم آن منطقه است. در نوع متداولش، وافل با شکلات، خامه فرم گرفته و میوه‌های تازه سرو می‌شود.

وافل بلژیک