در طول چند سال، دبی از یک شهر معمولی به شهری شگفت‌انگیز و یکی از مهم‌ترین‌های دنیا تبدیل شده است که هرکسی دوست دارد یک بار هم که شده از آن بازدید کند. تعداد زیادی از مردم جهان، چه مردم عادی و چه انسان‌های مهم و سرشناس، هرساله  برای بازدید از این شهر عازم کشور امارات متحده عربی می‌شوند. با اینکه دبی شهری ساحلی است، اما اینقدر جاذبه‌های مصنوعی در آن وجود دارد که شما را چندین روز به خود مشغول خواهند کرد. هرچند شاید این شهر از نظر تاریخی خیلی غنی نباشد، اما در هرصورت تاریخ مخصوص به خود را دارد که می توان در بازدید از خانه‌ی شیخ سعید، خانه‌ی شیخ جوما، موزه‌ها و روستاهای تاریخی به آن پی برد.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: ۰۰:۳۰+
پول رایج: درهم امارات (AED) در دبی امکان پرداخت دلار نیز وجود دارد.
نرخ تبدیل ارز : ۱۰ درهم = ۲/۷۲ دلار آمریکا
زبان رسمی: عربی (زبان انگلیسی نیز به طور گسترده‌ای استفاده می شود)

وضعیت آب و هوایی
شهر دبی آب و هوای بسیار قابل پیش‌بینی دارد. تقریبا در هیچ زمان از طول سال بارانی در این شهر نمی‌بارد. اغلب از ماه نوامبر تا آوریل با هوای گرم و خوشایندی در طول روز و شب روبرو هستیم. اما از شروع ماه مه که معمولا تا شش ماه هم به طول می انجامد، گرمای هوا طاقت فرسا می‌شود. نکته خوب و قابل ذکر این است که رطوبت هوا در تمام طول سال نسبتا کم است.

بهترین زمان برای رزرو هتل
هتل های شهر دبی در طول کریسمس و تعطیلات سال نو و همچنین فصل‌های پر گردشگر یا به اصطلاح High-Season (ماه سپتامبر تا مه) در گران‌ترین حالت خود قرار دارند. همانطور که حدس می‌زنید، ماه‌های گرم سال (از ژوئن تا آگوست) را می‌شود فصل‌های کم گردشگر یا به اصطلاح off-season نامید و در طی این مدت می توان هتل‌هایی با قیمت های خوب پیدا کرد، به خصوص در رنج قیمت‌های بالا که ممکن است در زمان‌های پرگردشگر بسیار غیر منطقی باشند.

انواع هزینه‌ ها :

هزینه هاستل
از آنجایی که دبی شهری بسیار لوکس و گران است، از نظر هاستل تنوع چندانی ندارد. می توانید برای یک شب اقامت در اتاق های اشتراکی حدود ۷۳ تا ۸۴ درهم بپردازید

هزینه‌ی اقامت در هتل
دبی از نظر هتلداری کیفیت بسیار خوبی دارد. اکثر هتل های این شهر مدرن، تمیز و دارای استاندارد بین‌المللی هستند. از این رو ممکن است با قیمت های نسبتا زیادی مواجه شویم. اگر بخواهیم آن ها را بر اساس قیمت و تعداد ستاره دسته بندی کنیم به شرح زیر خواهد بود:

۱ ستاره       ۱۴۶ تا ۲۹۳ درهم

۲ ستاره        ۱۷۲ تا ۴۰۰ درهم

۳ ستاره        ۱۷۲ تا ۹۵۸ درهم

۴ ستاره        ۱۸۷ تا ۱۶۳۳ درهم

۵ ستاره      ۳۰۱ تا ۲۸۸۴ درهم

متوسط قیمت مواد غذایی
اگر در رستوران‌ها یا هتل‌های دبی  غذا میل کنید با قیمت‌های بسیار گرانی روبرو خواهید شد. با این وجود اگر کمی جستجو کنید می توان قیمت‌های منطقی تری در دیگر نقاط این شهرِ همیشه در حال گسترش بر روی گردشگران بین‌المللی پیدا کنید. به طور کلی هزینه‌ها به شرح زیر است:

صبحانه : معمولا هتل‌های این شهر صبحانه ارایه می دهند، اگر اینطور نبود می توانید یک وعده صبحانه را در رنج‌های قیمتی متفاوتی در هرکجای شهر میل کنید. (۱۲ تا ۲۵ درهم)

ناهار : رستوران‌های زنجیره‌ای Shawarma تقریبا در هر جایی از دبی یافت می‌شوند که قیمت‌های به نسبت ارزانی هم دارند. به علاوه گرینه‌های انتخابی زیادی برای خوردن فست‌فودهای غربی وجود دارد. (۱۵ تا ۳۰ درهم)

شام: همانطور که گفتیم اغلب رستوران‌های این شهر قیمت‌های بالایی دارند. اما اگر دنبال جایی ارزان‌تر هستید، پیشنهاد می کنید بر روی رستوران‌های هندی کمی تامل کنید. احتمالا با ذائقه‌ی اکثر ما ایرانی‌ها هم سازگار هستند. (۲۵ تا ۴۰ درهم)
برج العرب
تنها هتل ۷ ستاره دنیا در دبی قرار دارد. این هتل با ۳۲۱ متر ارتفاع، دومین هتل مرتفع دنیا محسوب میشود. برج العرب بر روی یک جزیره مصنوعی که ۲۸۰ متر از ساحل جمیرا دبی فاصله دارد ساخته شده و توسط یک پل اختصاصی منحنی به ساحل متصل میشود. سازه بادبانی شکل این هتل به نماد دبی تبدیل شده است. سقف لابی هتل، ۱۸۰ متر ارتفاع دارد و منظره ای خیره کننده را به نمایش میگذارد. در رستوران المنتهی در ارتفاع ۲۰۰ متری بر فراز خلیج فارس، میتوانید نمایی پانوراما از دبی را تماشا کنید. همچنین رستوران المهاره آکواریومی عظیم ۹۹۰ هزار لیتر آب را در خود جای میدهد. برای ورود به هتل باید از قبل رزرواسیون داشته باشید.

موزه

تماشای زندگی بومیان قدیمی امارات قبل از پیدایش نفت در این سرزمین بازگو کننده زندگی فرهنگی و تجاری مردمان این امیر نشین می باشد.
مطمئناً با بازدید از این موزه ها مطالب زیادی از اهمیت خور، معماری سنتی، صحرا، صید مروارید، مساجد و بازارها می آموزیم. قدمت برخی از اشیاء این موزه ها به ۴۰۰۰ سال پیش باز می گردد. اگر علاقه مند به دیدن و درک بافت قدیمی امارات و زندگی بومیان قدیم این امیرنشین هستید بازدید از موزه ها را به شما توصیه می نماییم.
موزه دبی

دژ الفهیدی که اکنون جزئی از بنای موزه دبی فعلی می باشد یکی از دیدنی ترین آثار باستانی این منطقه می باشد. هدف از بنای این اثر که در سال ۱۷۹۹ تحقق پیدا کرده حفاظت از مرز و بوم این منطقه بوده است.مرمت این مجموعه در سال ۱۹۹۵ انجام شد که در آن تعدادی گالری هنری، شهر فرنگ، مجسمه های عظیم و دیگر آثار دیدنی در آن جای گرفته است.

قسمت بزرگی در موزه به آلات موسیقی اختصاص یافته است. سازه های اصیل منطقه از جمله قربه(ساز سنتی محلی) ساخته شده از چرم گوسفند و سازهای قدیمی دیگری در این بخش به نمایش در آمده است. بخش دیگر در زیورآلات و بخشی به آثار باستانی زیر خاکی اختصاص یافته است.

موزه از ساعت ۸ و نیم صبح تا ۷ و نیم بعداز ظهر روزهای شنبه تا پنجشنبه و روزهای جمعه  از ۲ تا ۷ و نیم بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان می باشد.

موزه ام الشیف مجلس

این بنا در سال ۱۹۵۵ به منظور استراحت تابستانی شیخ راشد ابن سعید آل مکتوم می باشد و در جمیرا قسمت ساحلی این منطقه واقع شده است که یکی از بناهای تاریخی و دیدنی این منطقه می باشد. این مجتمع شامل یکی از زیباترین نخلستان های امارت است که با سیستم آبیاری زیبا و سنتی((الفلج)) اداره می شود. هزینه ورودی به این مجتمع ۱ درهم می باشد. ساعات بازدید در روزهای عادی ۸:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب و روزهای جمعه از ۲:۳۰ تا ۸:۳۰ شب می باشد.

میدان اسبدوانی
از سال ۱۹۸۱ اسب دوانی در دبی پایه گذاری شد و حدوداً ۱۰ سال بعد در سال۱۹۹۲ کلوپ اسبدوانی در نادالشبا فعالیت های خود را بسط و ادامه داد.
در سال ۲۰۱۰ میدان اسبدوانی دبی به نام Meydan با مسابقات جهانی اسبدوانی افتتاح شد. Meydan یکی از بزرگترین مکان های مسابقات اسبدوانی دنیا میباشد که ۶۰ هزار صندلی برای پذیرش تماشاگران را داشته ودارای مسیر مسابقه اسبدوانی بطول ۲۴۰۰ متر می باشد. بعلاوه ۲۸۵ اتاق و سوئیت مدرن در این مکان آماده ارایه به مشتریان می باشد.

مساجد امارات 

با وجود بافت مدرن شهری و آسمانخراش های سر به فلک کشیده امارات که باعث رشد سریع آن شده است ولی هنوز حضور مساجد زیبا و با شکوه و صدای طنین انداز اذان سنت در پرستش و دعا به خوبی شنیده می شود. شنیدن صدای اذان از مساجد گوشه و کنار امارات یادآور این است که اساس تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم بر پایه اسلام بنا نهاده شده است.

 مسجد جامع شیخ زاید

بنای مسجد جامع شیخ زاید بن سلطان آل نهیان مسجدی در شهر ابوظبی واقع شده است. این مسجد بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می آید. آرامگاه شیخ زاید نیز در سمت شمال مسجد واقع شده است.
مسجد جمیرا

مسجد های بسیار زیبایی در شهر وجود دارد که یکی از بزرگترین و زیباترین آن ها مسجد جمیرا می باشد این مسجد نمونه ای چشمگیر از معماری اسلامی نوین است که ساخته شده از سنگ و به سبک قرون وسطایی می باشد این مسجد با مناره های دوقلو و گنبد با عظمت خود نشان اختصاصی شهر محسوب می شود. به خصوص در شب هنگامی که چراغ های ظریف آن هنرنمایی می کنند بسیار دیدنی و جذاب می باشد. مسجد جمیرا بزرگترین مسجد مورد تحسین دبی می باشد و یکی از بزرگترین دیدنی های جذاب دبی محسوب می شود.

مسجد بزرگ دبی

این مسجد در سمت بردبی از خور دبی در نزدیکی دربار رهبر قرار دارد مسجد بزرگ در سال ۱۹۹۸ بازسازی شده است و با ارتفاء ۷۰ متر بلندترین مناره شهر را دارا می باشد ۴۵ گنبد کوچک به اضافه ۹ عدد دیگر قاب عکس های شیشه ای لکه دار بزرگ، آن را تبدیل به یک مشخصه متفاوت و همچنین یک مکان مهم مقدس می کند.
مسجد آبی

بزرگترین مسجد دبی در منطقه الصفا با پذیرش ۲۰۰۰ نمازگزار، در جولای سال ۲۰۱۱ میلادی گشایش یافت.

پارک های دبی

در سرتاسر دبی پارک های سرسبز عمومی فراوانی به چشم می خورد که مجالی برای استراحت و آرامش و دوری از زندگی شهری می باشد و محبوبیت خاصی در میان خانواده ها دارد. این پارک ها جایی بسیار عالی برای پیک نیک، فضای بازی کودکان با انواع و اقسام وسایل بازی سرگرمی می باشند.
بزرگترین پارک های شهر ساحلی جمیرا، پارک خور دبی، پارک مشرف، پارک الممزر و پارک صفا می باشند و بسیاری پارک های کوچکتر دیگر در سرتاسر شهر که فضای سبز در اختیار مردم می گذارند.

 

پارک ساحلی ممزر
اگر قصد دارید برای تفریح و پیک نیک به همراه ورزش های آبی و شنا در دریا بروید پارک ممزر را به شما توصیه می کنیم.
این پارک محلی برای بازی کودکان، فضای سبز برای استراحت، مکان های مخصوصی برای تهیه غذا، قطار بزرگ، پلاژ دریا، استخر، جت اسکی در فضایی به مساحت ۱۶۰ هکتار می باشد.
همچنین این پارک دارای مکان هایی خاص VIP می باشد. این پارک در ۵ کیلومتری بندرگاه همریه قرار دارد. ورودی پارک برای هر نفر برای هر نفر ۵ درهم و به ازای هر ماشین با تمام سرنشین ها ۳۰ درهم می باشد.
قیمت بلیط استخر این پارک برای بزرگسالان ۱۰ درهم و برای کودکان ۵ درهم می باشد. پارک از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب هر روز باز بوده و روزهای چهارشنبه تنها به بانوان اختصاص داده شده است که می توانند کودکان پسر زیر ۸ سال را با خود به همراه بیاورند.
پارک زعبیل

اگر قصد رفتن به پارکی غیر از پارک ساحلی را دارید پارک زعبیل انتخاب خوبی است.
این پارک دارای فضای سبز وسیع به همراه محل بازی کودکان، زمین گلف، زمین ورزشی است همچنین این پارک دارای سالن تئاتر D3 با گنجایش ۲۰۰۰ صندلی و مرکز برگزاری نمایشگاه و سالن سینمای Imax می باشد. این پارک به دلیل داشتن فضایی جهت نمایشگاه ها از محبوبیت خاصی برخوردار است. پارک زعبیل در میان مرکز تجاری دبی و خیابان کرامه قرار دارد و منظره خور در این پارک از مناظر فراموش نشدنی دبی شمار می رود.

پارک صفا 
پارک صفا با مساحت ۱۰۵۳ کیلومتر در قسمت جنوب غربی خیابان شیخ زائد در خیابان الوصل واقع شده است این پارک در سال ۱۹۷۵ در دبی بازگشایی گردیده است. پارک صفا دارای دریاچه ها و آبشارهای بی نظیری می باشد و دارای ۲۰۰ نوع مختلف پرنده می باشد این پارک دارای ۲۱ استراحتگاه مخصوص تهیه غذا می باشد.

پارک الوصل
این پارک در خیابان الوصل، پشت بیمارستان ایرانیان واقع می باشد. مساحت آن بسیار زیاد نبوده و دارای فضای سبز و منطقه بازی کودکان است. ساعات کاری پارک از ۸ صبح تا ۱۰ شب می باشد و در روزهای تعطیل تا ۵/۱ شب پذیرای علاقمندان می باشد.

پارک مشرف 
این پارک در سراشیبی از شن و ماسه و در فاصله ۱۲ کیلومتری از فرودگاه دبی و در جاده العویر قرار گرفته است.

پارک مشرف مثال خوبی برای بهره برداری از عناصر طبیعی است زیرا مملو از درختان بلند با ارتفاع ۱۵ متر که بیش از ۵۰ سال سن دارند، می باشد و در مجاورت مرکز شهر است.
این پارک در فضایی به وسعت ۲۴ هکتار احداث شده و به خود می بالد که دارای امکاناتی از جمله فضای سبز گسترده شده با انواع گونه های گیاهی و جانوری متنوع، خانه های قدیمی بیانگر فرهنگ امارات، استخرهای شنا، فواره و دریاچه، فضای بازی برای کودکان، قطار، شتر و اسب سواری می باشد.
یکی از نکات ویژه این پارک بین المللی، ایجاد نمایشگاه همیشگی خانه های مینیاتوری از کشورهای مختلف است.(شبیه سازی مینیاتوری خانه های ملل مختلف)
این پارک همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۰ شب پذیرای علاقه مندان است و در روزهای ۵شنبه تنها پذیرای بانوان به همراه فرزندانشان می باشد. ورودی این پارک برای ۵ درهم و هزینه ورودی برای هر خودرو ۱۰ درهم می باشد. هزینه استفاده از استخرهای شنا برای بزرگسالان ۱۰درهم و کودکان ۵ درهم می باشد.
پارک ساحلی جمیرا
پارک ساحلی جمیرا واقع در دبی با مساحتی حدود ۱۳ هکتار در سال ۱۹۸۹ در دبی ساخته شده است. این پارک از معروفترین و محبوبترین پارک های امارات می باشد. این پارک در خیابان جمیرا واقع می باشد. پارک ساحلی جمیرا واقع در دبی با مساحتی حدود ۱۳ هکتار در سال ۱۹۸۹ در دبی شده است. این پارک از معروف ترین و محبوب ترین پارک های امارات می باشد. این پارک در خیابان جمیرا واقع شده است و دارای فضای بازی برای کودکان، امکان استفاده از دریا، زمین های ورزشی و سالن نمایش برای اجرای تاتر می باشد. پلاژ شنا این پارک توسط گروه غریق نجات کترل می شود. این پارک دارای روزهای خاص برای بانوان است که دوشنبه هر هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ بعدازظهر می باشد. ورودی این پارک برای هر نفر ۵ درهم و به ازای ورود یک ماشین با تمام سرنشین ها ۳۰ درهم می باشد. همچنین رستوران و فست فود هایی برای علاقه مندان در این پارک می باشد.

سواحل دبی

کمتر کسی در سفر به دبی، قدم زدن در کنار سواحل زیبای دبی و یا شنا کردن در این آب های نیلگون را فراموش می کند.

پارک های ساحلی دبی همواره در طول سال مملو از گردشگران از سراسر دنیا می باشد. برای علاقه مندان به ورزش شنا و دوست داران سواحل، انتخاب های زیادی در دبی وجود دارد. در ساده ترین شکل می توانند از سواحل عمومی استفاده نمایند.

این سواحل از امکانات کمی برخوردارند ولی نیاز به پرداخت ورودیه ندارند. در مقابل، پارک های ساحلی از امکانات خوبی مانند اطاق تعویض لباس، استخرهای متعدد و برای کسانی که می خواهند از امکانات عالی برخوردار شوند، استفاده از سواحل خصوصی متعلق به هتل ها توصیه می شود.

سواحل عمومی دبی از کنار الممزر در شمال شرقی دبی آغاز می شود. این منطقه شامل مکان مخصوص برای شنا، جت اسکی و کلبه های چوبی می باشد. با حرکت به طرف جنوب به ساحل کرنیش جمیرا می رسیم. این ساحل مورد علاقه بسیاری از گردشگران برای آفتاب گرفتن و شنا کردن می باشد. امکانات آن عبارت است از نیمکت ها و میزهای دارای سایه بان، محل های ویژه بازی بچه ها، دوش آب و مناطق حفاظت شده برای شنا، سنگ چین کناری این ساحل یک مکان خوب برای علاقه مندان به ماهیگیری می باشد. در قسمت های جنوبی تر به سواحل کوچکتر نزدیک به باشگاه دریا نوردی دبی و ساحل هتل ساحلی جمیرا می رسیم. مقررات خاصی نیز برای بازدید و استفاده از سواحل عمومی اتخاذ شده است.بردن سگ و حیوانات اهلی به ساحل ممنوع می باشد. بردن ماشین و رانندگی کردن، برافروختن آتش و طبخ غذا، چادر زدن و تشکیل بزم و پارتی های بزرگ نیز در سواحل عمومی مجاز نمی باشد. نکته بسیار مهم دیگری نیز درباره شنا کردن در این سواحل باید در نظر گرفته شود این است که اگرچه آب های ساحلی دبی بسیار آرام و کم تلاطم بنظر می رسند اما موج های آن می تواند شناگران را به آسانی از ساحل دور نماید.

در هنگام شنا کردن مراقب عروس دریایی باشید که در برخی اوقات سال در مناطق ساحلی بر تعدادشان افزوده می شود تا با آنها برخوردی نداشته باشید.

لذا در هنگام شنا کردن بسیار مراقب باشید و تنها در صورت حضور نجات غریق در ساحل، به شنا کردن مبادرت نمایید.


پالم دیره

از میان سه جزیره ساخته شده در دبی بزرگ ترین و وسیع ترین آن ها به شمار می رود. در حال حاضر ساخت آن در سواحل دبی را شرکت نخیل بر عهده دارد.

پروژه مذکور از اکتبر سال ۲۰۰۴ آغاز به کار کرده انتظار می رود تا سال ۲۰۱۵ به پایان رسد.جزیره پالم دیره از لحاظ جغرافیایی مکمل مرکز دبی است. مرز مرکز دبی با خور تعریف می شود، آب راهی که شهر قدیم دبی را از سایر مناطق جدا می سازد.

طرح مذکور شامل چهل و یک ساقه و مساحت کلی هشتاد کیلومتر مربع جهت فضاهای مسکونی، خرید، فروش، اسکله و بندرگاه و سایر را به خود اختصاص داده است. بخش مسکونی بر روی ساقه ها ساخته شده و هشت هزار ویلای دو طبقه را در خود جای می دهد.

ساخت پالم دیره به طول چهارده کیلومتر و عرض هشت و نیم کیلومتر بیش از یک بیلیون متر مکعب صخره و سیلیکات در بر خواهد گرفت.

 

پالم جمیرا
این جزیره ۷ میلیون متر مربع مساحت دارد و بعد از دیوار چین اولین دست ساز بشر می باشد که از کره ماه دیده می شود.

جزیره پالم از سه قسمت تنه، تاج و هلال تشکیل شده است. هلال دور آن به طول ۱۲ کیلومتر بوده و موج هایی تا ارتفاع ۴ متر را تحمل می کند. تاج از ۱۷ ساقه تشکیل شده است.

پالم شامل ۲۰۰۰ ویلا با ساحل اختصاصی و ۲۵۰۰ آپارتمان لوکس با سبکی متفاوت می باشد.

ساکنین و بازدیدکنندگان از آن می توانند از امکانات لوکس هتل ها و مراکز خرید و امکانات تفریحی استثنایی و بی نظیر لذت ببرند.

ویلاهایی که در قسمت ساقه این نخل هستند فضایی حدود ۴ تا ۵ متر در بین یکدیگر دارند که برابر با فاصله بین ویلاهای ساحلی عادی است. برای فراهم کردن یک تعادل بهتر بین تفرجگاه ساحلی و امکانات تفریحی در این منطقه و همچنین داشتن فضایی کافی برای ساکنین، یک پارک با چشم اندازی بسیار زیبا در مرکز این تنه تدارک دیده شده است. این پارک به وسعت ۸/۷ هکتار با امکاناتی وسیع دارای استخرهای آبی با فواره های زیبایی در میان آن ها، انسان را به وجد می آورد. یکی دیگر از امکانات بی نظیر در پالم، قطار هوایی آن است که مسافت ۴/۵ کیلومتر را طی می کند و از ایستگاه آتلانتیس در قسمت هلالی شکل امتداد دارد. ۴ قطار بر روی این ریل حرکت می کنند که ۲۴۰۰ مسافر را در هر ساعت در مسیرهای مختلف جا به جا می کنند.

پالم جبل علی                                                                                                                                                                                                                          
پالم جبل علی در میان جزایر سه گانه پالم از لحاظ مساحت رتبه دوم را داراست و پنجاه درصد از پالم جمیرا وسیع تر است.

این پروژه بیشتر از لحاظ مکانی تفریحی و گردشگری برای بزرگسالان و کوچکتر ها و برای هر دو گروه ساکنان منطقه و گردشگران دارای جذابیت های ویژه خود می باشد.

جزیره متشکل از بدنه و هفده ساقه هلالی شکل در اطراف خود است که به چهار بخش تقسیم شده است. پالم جبل علی شامل شش ماریناست که اولین آکواریوم دریایی، پارک آبی و خانه های مجلل در آن، محیطی با استانداردهای جهانی ایجاد کرده است. عملیات ساخت این منطقه اکتبر سال ۲۰۰۲ آغاز گشت و انتظار می رود تا سال ۲۰۱۳ به پایان رسد.

خیابانهای دیدنی دبی
خیابان های قدیمی چون جمیرا و خیابان های دیره و … از اصلی ترین خیابان های شهر دبی می باشد که امروزه در میان شاه راه های جدید الاحداث چون نگینی زرین می درخشند. قدم زنی در این خیابان ها خالی از لطف نیست.