ترس را کنار بگذارید

ترس یک عامل بازدارنده قوی به شمار می‌رود، درست است که سفر به مکان‌های ناشناخته ترسناک است، امّا، این را بدانید که شما اولین فردی در جهان نیستید که سفر می‌کنید. همچنین، در حال کشف قاره‌های جدید و یا کاوش در سرزمینهای ناشناخته هم نیستید.

افراد زیادی در سراسر جهان هستند که روزانه مسافرت می‌کنند و از سویی دیگر، افراد زیادی نیز هستند که حاضرند به شما در سفر کمک کنند. اگر میلیون‌ها نفر از مردم جهان می‌توانند در سراسر جهان به سفر بپردازند، پس همه می‌توانند این کار را انجام دهند. شاید احساس ترس و عصبانیت بر شما غلبه کند، امّا، باید بدانید که دیگران توانسته‌اند پس شما هم می‌توانید.

 

فقط به کتاب راهنما در سفر اکتفا نکنید

کتاب راهنما می‌تواند یک دید کلی از مکان‌هایی که قصد دارید به آنجا سفر کنید ارائه کنند، امّا، این کتاب‌های راهنما به صورت جزئی تمامی جذبه‌های مسیر، کافه‌ها، رستوران‌ها و دیگر مکان‌های جذاب به شما کمکی نمی‌کنند. بهترین راه ‌حل برای پیدا کردن مکان‌های جذاب توریستی در هر منطقه این است که از مردم محلی درباره این مسائل سوال کنید، همچنین سوال کردن از مسافران دیگر یا کارکنان محل اقامتتان نیز گزینه مناسبی است. به هر حال، مردم محلی بهترین منابع برای دریافت اطلاعات لحظه‌ای است، البته کتاب راهنماهای دیجیتال و به روز نیز مناسب هستند.

 

با طمأنینه سفر کنید

این موضوع وسوسه انگیز است که یک شهر را در مدت محدود بگردیم و از تمامی مکان‌های تفریحی‌اش دیدن کنیم، امّا، با توجه به زمان محدود این کار نادرست است. وقتی که تلاش می‌کنیم مثلاً در عرض ۲۰ روز در ۲۰ شهر گشت و گذار کنیم یا ظرف مدت ۱۰۰ روز تمام جهان را بگردیم، به علت تنگی وقت همواره عجله داریم و همه کارها تحت فشار زمانی صورت می‌گیرد و این شرایط خوشایند نیست.

وقتی که ما با عجله به جاهای مختلف سفر می‌کنیم، تنها عکس‌ها، سختیها و تجاربی را با خود از این سفرها به ارمغان می‌آوریم که هیچ‌کدام از آنها نمی‌تواند احساس واقعی ما از سفر باشند. مثلاً؛ وقتی با عجله از تمام مکان‌های توریستی و تفریحی استرالیا دیدن می‌کنید، در واقع شما همه این کشور را دیده‌اید، امّا، از هیچ‌یک از زیبایی‌های آن لذت نبرده و به خوبی آنها را درک نکرده‌اید. معمولاً بعد از سفر آرزو می‌کنید که ای کاش با طمأنینه بیشتر به استرالیا سفر کرده بودید.

تنها در صورت نداشتن عجله و با طمأنینه سفر کردن است که می‌توانید به صورت عمیق فرهنگ مردمی مناطق مختلف را بشناسید و درک کنید.

 

اطلاعات تماس افراد دیگر را بگیرید

معمولاً در طول سفر با افرادی آشنا می‌شوید و مثلاً اشخاصی که با آنها همسفر هستید از آن جمله هستند و بعضی از این افراد به دوستان دائمی تبدیل می‌شوند. گاهی اوقات نگرفتن اطلاعات تماس این افراد موجب پشیمانی می شود.

گرفتن آدرس ایمیل یا فیس بوک افراد مهم است و راهی است که بتوانید بعد از سفر هم با دیگران ارتباط داشته باشید. به این ترتیب، تلاش کنید که دوستان جدیدتان در حافظه‌ محو نشوند.

 

اسباب و وسایل زیادی را با خود حمل نکنید

برخی وسایل مانند کفش‌هایی برای پیاده‌ روی، شلوار، ژاکت، لوازم آرایش و… ملزومات سفر هستند، امّا، دقت کنید که در جمع کردن وسایل سفر به محدودیت فضا توجه کنید.

یک درس برای سفر: سعی کنید که وسایل کمی را با خود به همراه داشته باشید. برداشتن یک ساک کوچک به شما کمک می‌کند تا در جمع کردن وسایل محدودیت فضا را بیشتر مدنظر داشته باشید. البته اگر واقعا به وسیله‌ای نیاز دارید حتماً آن را بردارید. به این گفته اعتماد کنید که می‌گوید: “واقعاً به برخی وسایل در طول سفر اصلاً نیازی ندارید”.

 

یک تلفن به همراه خود داشته باشید

در طول سفر با تعداد زیادی از افراد مواجه می‌شوید که تمایل دارید مجددا آنها را ملاقات کند. در حالی که شبکه‌های اجتماعی می تواند برای تماس برقرار کردن با دیگران مفید باشد، امّا، در شرایطی که اشخاص مدام در حال حرکت و نقل مکان هستند، گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود. اینکه افراد پیام شما را دریافت کرده‌ و یا در آن زمان دسترسی به فیس بوک دارند یا خیر، موضوع مهمی است.

گوشی‌ و سیم کارت‌های ارزان معمولاً در کشورهای مختلف در دسترس هستند و کمک می‌کند تا با دوستان‌تان در تماس باشید. به این ترتیب امکان آگاه شدن از برنامه های دیگران برایتان به وجود می‌آید.

 

در برخی موارد بدون برنامه عمل کنید

وقتی برای هر روز سفر برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم، استرس زیادی به ما وارد می‌شود. از سویی دیگر، هنگامی که تمام فعالیت‌های خود را در سفر بر اساس برنامه‌ریزی ‌های قبلی انجام می‌دهیم دیگر فضایی برای اتفاقات بی ‌برنامه و تصادفی به وجود نمی‌آید و این سفر به اندازه کافی هیجان نخواهد داشت.

بنابراین، انعطاف ‌پذیری در برنامه‌ها اهمیت زیادی دارد. بهتر است که برخی از مسائل در جریان سفر با برنامه‌ ریزی انجام شود و برخی از اتفاقات نیز به صورت بدون برنامه‌ریزی و با توجه به شرایط انجام شود. برخی از اتفاقات غیربرنامه‌ای در سفر به لذت ‌بخش‌تر و کم‌ دردسرتر شدن سفر منجر می‌شود. مثلاً؛ زمانیکه در جریان سفر دوستتان شما را به یک جزیره در تایلند دعوت می‌کند و یک اقامت یک ماهه برایتان در نظر می‌گیرد، این اتفاق برنامه ‌ریزی نشده می‌تواند هیجان و لذت زیادی برایتان به ارمغان بیاورد.

 

به همراه داشتن پول اضافی

سفر به آن اندازه‌ای که تصور می‌کنید هزینه ندارد. مثلاً؛ برای هر روز سفر در کشورهای آسیایی ۱۵ دلار و در اروپا ۴۰ دلار کافی است، امّا، باید همواره درباره هزینه‌های غیرمنتظره هم فکری کنید و برای آنها نیز پول به اندازه کافی با خود بردارید.

مهم نیست که چقدر پول به سفر اختصاص داده‌اید، اما، این موضوع اهمیت دارد که نمی‌توانید برای تمامی مسائل برنامه‌ریزی کنید، مثلاً؛ بلایای طبیعی و مشکلات پس از آن قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نیستند.

به این ترتیب، نوع برنامه‌ریزی اهمیت ندارد، بلکه این مهم است که برای رویارویی با مشکلات غیرمنتظره آمادگی داشته باشید.  بنابراین بیشتر از میزان مورد نیاز در سفر پول به همراه داشته باشید و مطمئن باشید که از این کارتان پشیمان نمی‌شوید.

 

خجالتی نباشید

شاید فرد درونگرایی هستند و درباره آنچه دیگران در موردتان فکر می‌کنند، نگران هستید، اما، باید بدانید که صحبت کردن با غریبه‌ها شجاعت می‌خواهد. البته به یاد داشته باشید که در مسافرت معمولاً افراد به دنبال دوستان جدید هستند و تمایل دارند که با دیگران ارتباط برقرار کنند.

معمولاً افراد به یکدیگر فقط سلام می‌کنند و بقیه مکالمات به موقعیت بستگی دارد. می‌توانید با باز کردن باب گفت وگو با دیگر اشخاص با آنها وارد رابطه دوستانه شوید. بهتر است که هدفونتان را به کناری بگذارید و از هم ‌صحبت شدن با دیگران لذت ببرید. احتمالاً آنان نیز به تقاضای شما برای صحبت کردن پاسخ مثبت خواهند داد.

هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران چیزی را از دست نمی‌دهید جز اینکه بر خجالتی بودن خود غلبه می‌کنید و فضا برای روابط بیشتر فراهم می‌شود.

 

دلیر باشید

شاید ارتفاع را دوست ندارید، یا تمایلی ندارید که ورزش کنید و یا مشکلاتی دیگری دارید، امّا، این را بدانید که از پریدن از قایق به در گالاپاگوس پشیمان نخواهید شد. ممکن است که مانند یک دختر فریاد بزنید، امّا، با این وجود تاب خوردن در یک دره عمیق و باریک برایتان لذت ‌بخش خواهد بود و همچنین تست طعم خوب برخی کرم‌ها نیز خالی از لطف نیست.

خودت را به چالش بکش، ریسک کن و چیزهای جدید را امتحان کن. شاید از برخی کارها متنفر باشی، امّا، به یاد داشته باش که از  انجام هیچکدام از کارهای چالش‌ برانگیز، پشیمان نخواهی شد. به طور کلی، انجام کارهای ریسک دار و چالش برانگیز و جدید به بالا رفتن اعتماد به نفس‌تان کمک می‌کند.

 

احساس نکنید که در تله افتاده‌اید

اگر از سفرتان لذت نمی‌برید و احساس می‌کنید که به اندازه کافی سرگرم ‌کننده نیست، در جایی توقف و استراحت کنید. مثلاً چند روز دیگر در آمستردام و سیدنی بمانید تا حالتان بهتر شود. اگر باز هم حالتان خوب نشد و از جاده‌ها، خانه و مناظر دیگر لذت نمی‌برید، این موضوع اصلاً خجالتی ندارد.

بهتر است در حین سفرتان آزمون و خطا داشته باشید. این را بدانید که اگر سفر سرگرم کننده نیست می‌توانید به خانه برگردید و به سفر پایان دهید. تنها تصمیم خودتان است که باعث شده در این سفر گیر بیفتید و یا از آن لذت ببرید.

 

در سفر تنها نیستید

به یاد داشته باشید هر کجا که بروید، یک شبکه از مسافران در کنارتان خواهند بود که می‌توانند دوستانتان باشند. آنان به ارائه مشاوره و راهنمایی می‌پردازند و مانند یک مربی برایتان عمل خواهند کرد. اگرچه ظاهراً به تنهایی سفر کرده‌اید، اما، هیچ‌گاه تنها نخواهید بود و اگر از غار تنهایی خود بیرون بیایید، دوستان خوبی پیدا می‌کنید.

اینکه از رفتن به مکان‌های ناشناخته عصبی است، امری طبیعی به شمار می‌رود، این طبیعت آدمی است که از اینکه در مکان‌هایی ناشناخته قرار گیرد نگران است، امّا، باید بدانید که سفر به شما کمک خواهد کرد تا احساس بهتری داشته باشید و به انسانی بهتر تبدیل شوید. بنابراین، یک نفس عمیق بکشید، استراحت کنید و لذت ببرید.