اگر در فکر تدارک سفر برای تورهای نوروز هستید، بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا با آمادگی بیشتری برای سفرهای نوروزی داشته باشید. تمام هدف تعطیلات این است که برای تفریح جایی بروید و آرامش کسب کنید. بنابراین همه‌ی ما باید بیاموزیم که چه نکاتی در سفر را رعایت کنیم تا تعطیلات ایده آلی را پشت سر بگذاریم. اگر اینطور نباشد، نه تنها از سفر لذت نبرده اید بلکه خستگی سفر، شما را می رنجاند.

summer-business2-500x374

۱.بدانیم که چرا مضطرب می‌شویم

اول از همه باید عواملی را که در شما استرس ایجاد می‌کنند، شناسایی کنید. علاوه بر این باید بپذیریم که در سفر، همه چیز بر وفق مراد ما نیست . گاهی اشتباهات کوچک و بزرگی پیش می‌آید که نمک سفر است. دقیقا همین حوادث پیش بینی نشده خاطرات آینده را تشکیل می‌دهند.

۲.به تنهایی برای سفر برنامه‌ریزی نکنید
همیشه اجازه دهید بخشی از برنامه‌ریزی مثل انتخاب تور، هتل و کارهای نظیر آن را دیگران انجام دهند. با این کار نه تنها آنها در سفر مشارکت بیشتری دارند، بلکه مسئولیت همه چیز با شما نیست و اگر تاخیری ناخواسته در پرواز یا تحویل اتاق هتل رخ دهد، همه شما را سرزنش نمی‌کنند.
۳.بیشتر تحقیق کنید
به سایت‌های مختلف گردشگری سر بزنید و پیشنهادات افراد مختلف را در مورد مقصدتان بخوانید. با مطالعه نظرات افرادی که به آن مکان‌ها سفر کرده‌اند، می‌توانید از تجربیات آنها بهره ببرید. در مورد مکان‌های دیدنی، سبک زندگی، پوشش مردم، وسایل حمل و نقل و ویژگی‌های خاص منطقه تا جایی که می‌توانید اطلاعات کسب کنید. با انجام این کارها قبل از سفر، آمادگی بیشتری برای مواجهه با لحظات پیش‌بینی شده و نشده خواهید داشت.
۴.به‌ دنبال رسیدن به تمامی مقاصد سفر نباشید
سعی کنید برنامه انعطاف‌پذیری برای سفر خود داشته باشید و در نظر داشته باشید که نمی‌توان از تمامی مقاصد دیدنی و جذاب در زمانی کوتاه بازدید کرد. اگر فرصت کافی دارید، می‌توانید زمان سفر را افزایش دهید، در غیر این صورت عجله و استرس مانع لذت بردن از سفر خواهد شد. در حقیقت شما به سفر می‌روید تا به آرامش برسید، پس باید کمتر به مکان‌های شلوغ و پر سرو صدا بروید و از بودن در لحظات و مکان‌های خاص لذت ببرید. مخصوصا از قرار گرفتن در صف‌های طولانی برای تماشای نمایش‌های بی‌ارزش پرهیز کنید.
۵.برای شرایط اضطراری برنامه داشته باشید
وقتی که با افراد مسن یا کودکان سفر می‌کنید، حتما برای زمانی که ممکن است برای سلامتی آنها مشکلی رخ دهد، برنامه داشته‌ باشید. حتما دفترچه‌ی بیمه‌ی درمانی آن‌ها را به همراه داشته باشید. نه تنها داروهای آنها را ببرید، بلکه بهتر است خلاصه‌ای از تاریخچه پزشکی و درمانی آنان را نیز بردارید. در طول روز زمانی را برای استراحت آنان در نظر بگیرید تا بتوانند مانند شما از سفر لذت ببرند. داروهای احتمالی را در زمانبندی مناسب به آنها بدهید.
۶.قوانینی را برای سفر گروهی وضع کنید
سفر با افراد غریبه یا آشنایان می‌تواند کمی متفاوت و دشوار باشد. در اینگونه سفرها با توجه به اولویت‌های هر فرد می‌توان قوانینی وضع نمود تا همه از آن تبعیت کنند. به عنوان مثال می‌توان ساعت خاصی را برای نهار مشخص کرد تا همه بعد از گردش در مکانی مشخص گرد هم جمع شوند و ناهار میل کنند. با ایجاد قوانین این چنینی می‌توان جمع را مدیریت کرد تا همه مجبور نباشند به میل یک فرد به مکان‌های مشترک بروند. کسی که علاقه‌مند به تاریخ است، می‌تواند به موزه سر بزند و کسی که سفر ماجراجویانه را ترجیح می‌دهد به جنگل برود و نهایتا همه در ساعتی مشخص برای ناهار یا عصرانه دور هم جمع شوند.
۷.در طول سفر از درگیری‌های کاری فاصله بگیرید
برای این منظور قبل از سفر باید برنامه‌ریزی درستی انجام دهید. در حقیقت زمان سفر را جوری انتخاب کنید که همکارانتان کمترین نیاز را به حضور شما در محل کارتان داشته باشند. زمان تصمیم‌گیری‌های اساسی یا رویدادهای مهم شرکت شاید وقت مناسبی برای سفر نباشد. کارهای محوله را قبل از سفر تمام کنید و اگر در این زمینه توضیحی لازم است به رئیس یا همکارانتان بدهید. زمان‌های مناسب تماس را برای آنها تشریح کنید و از آنها بخواهید این تماس‌ها در کمترین حد ممکن باقی بماند. یادتان باشد که شما به چه منظور به تعطیلات آمده‌اید!
۸.خاکی باشید
کفشهایتان را دربیاورید و در دنیای جدید قدم بگذارید. تمام نگرانی‌هایتان را به عنوان یک زن خانه‌دار، رئیس، کارمند یا تاجر در خانه بگذارید و بعد سفر کنید؛ هر آنچه که مانع آرامش‌تان است از ذهن خود پاک کنید. شبیه مردم همان منطقه رفتار کنید. سعی کنید از نوشیدنی‌ها و غذاهای آنها استفاده کنید و به فکر طعم عجیب و غریب‌شان نباشید. از دیگران کمتر انتظار داشته باشید و سعی کنید از تک تک لحظات سفر لذت ببرید و به دنبال ایجاد خاطرات شیرین و به یادماندنی باشید و از اینکه مثل همیشه رفتار نمی‌کنید، لذت ببرید.
۹.سبک‌بار سفر کنید
یکی از بهترین نکاتی که برای داشتن سفر بدون استرس می‌توان به آن اشاره کرد، سبک‌بار بودن است. همه‌ی افراد در هر زمانی با توجه به این نکته می‌توانند سفری دلنشین‌تر داشته باشند. وقتی که مجبور نباشید پول اضافه بار بدهید و چمدان‌های سنگین را با خود حمل کنید، مسلما خوشحال‌تر خواهید بود و از سفرتان بیشتر لذت می‌برید. چمدان‌هایی که با وسایل اضافی پر می‌شوند، وسایلی که در طول سفر حتی یک بار هم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
۱۰.از بودن در لحظه لذت ببرید
مثل بچه‌ها رفتار کنید، کمی آواز بخوانید، خوش باشید و لحظات شیرینی برای خود و اطرافیانتان بسازید. به زودی متوجه خواهید شد که هتل‌های گران قیمت و مجلل، لذت و شادی ایجاد نمی‌کنند بلکه لحظات خوش باهم بودن ماندگار خواهند شد.